Trápí vás otoky nohou?

Publikoval: ulevapronohy. cz V: Poradna, články Publikováno: 12.07.2015 Komentář: 0 Zobrazení: 10631

Poradíme Vám jak zmírnit obtíže s otoky nohou.
Spolu s horkými letními dny začne tělo reagovat jinak, než obvykle. Za horkého počasí, mnoho lidí trápí nateklé nohy. Dochází k nadměrnému zadržování vody v těle. Vzhledem k účinku gravitace se otok vyskytuje především v oblasti nohou a kotníků. 

Oteklé nohy během letního období

Léto. Doba slunečných teplých dnů, dovolené a cestování. Jedno z neoblíbenějších ročních období. Léto má ovšem i své negativní stránky. Dochází k tomu, že se krevní tok v důsledku vysokých teplot zpomalí. Zpomalí se také průtok krve v žilách a tím dochází k pocitu těžkých nohou a často právě i otokům. Za otoky nohou nemůže však jen teplo.

Aktualizováno 13.7.2015

Oteklé nohy. Jak se zbavit problémů

 

 

Anatomie oteklé nohy

Otoky nohou a chodidel, se nazývají periferní edém. Tento typ mírného, nebolestivého otoku je běžný. Pokud se otok vytvoří z horka, je označován jako tepelný edém. Teplo způsobuje, že se nám snižuje průtok krve v žilách.
Běžné otoky nejsou nebezpečné. Někteří jednotlivci, jako jsou starší osoby, těhotné ženy a ti, kteří mají nadváhu, jsou náchylnější.

Těhotenství

V těhotenství dochází k většímu zadržování vody v těle. Je to důležité pro správný vývoj plodu. To má za následek také větší riziko otékajících nohou. Se zvýšením váhy a tlaku bříška mohou vznikat i křečové žíly. Je potřeba chodit na procházky, ulevovat nohám protažením, změnami polohy nohou a také dodržovat pitný režim. Na křečové žíly je po poradě s lékařem dobré používat kompresní ponožky pro těhotné. Omezte také kávu a čaj. Odvodní vás, ale otoky nezmírní! Ke zmenšení otoku někdy pomáhá také, pokud budete jíst česnek, syrovou cibuli a jablka. Vyhýbejte se nadměrně slaným jídlům. Sůl podporuje zadržování vody v těle. Pomoci může i to, když budete spát na levém boku – usnadní se tím návrat krve zpět k srdci.

Sedavé zaměstnání

Pokud většinu dne sedíte, není to dobré ani pro vaše záda, ani pro nohy. Podobné je to u zaměstnání, ve kterém zase většinu dne strávíte ve stoje. Cítíte, že máte těžké ztuhlé nohy. Krevní tok se opět zpomaluje a to má za následek otékající nohy. Jako prevenci doporučujeme nohy párkrát za den protáhnout, měnit často polohu nohou, pokud sedíte třeba u počítače a nejlépe si udělat krátkou procházku - třeba na lehký, zdravý oběd ( i strava je v tomto případě velmi zásadním faktorem ). Ideální je vyběhnout si schody.

Pro podporu zvýšení krevního toku můžete také používat masážní terapeutické vložky FLUID, které prokazatelně zvyšují cirkulaci krve až o 54%.

Cestování

Pokud nastane situace, že potřebujete cestovat delší dobu autem, vlakem nebo letadlem, je důležité dělat krátké přestávky, chvíli se protáhnout a nejlépe se kousek projít. Doporučuje se také méně solit, protože sůl podporuje zadržování vody v těle. Omezení příjmu soli v horkém počasí může pomoci tělu udržet zdravou rovnováhu.

Chronická žilní choroba

Chronická žilní choroba je zapříčiněná špatnou funkcí žil. Na rozvoj špatné funkce žilního systému má vliv například obezita, kouření, dlouhodobé stání, sezení, apod. potíže se také objevují již ve výše zmiňovaném těhotenství. Tímto onemocněním trpí až 85 % populace. Největší problém je v tom, že žilní stěny ztrácejí napětí a netlačí pak krev zpět k srdci. Základem léčby křečových žil je komprese končetin (bandážování a kompresní punčochy) včetně jejich polohování. Podpůrné řešení žilních chorob přináší venoaktivní léky. 

Léky pro zmírnění potíží oteklých nohou

Poslední možností pomoci se žilními chorobami je žilní chirurgie. Jde spíše o estetickou formu nežli vyřešení potíží.

Nejdůležitější je ovšem prevence

Aby se zabránilo otokům, které se tvoří z horka, je zapotřebí se vyhnout v maximální možné míře pobytu v horku. Udržování těla v chladnějším prostředí sníží rozšíření cév v nohách. Neméně důležité je, vyhnout se dlouhému sezení, stání, těsnému oblečení a obuvi. Nehybnost způsobuje zadržování vody v těle. Poté dochází k otokům nohu a kotníků. Podstatná je také změna ovlivnitelných rizikových faktorů! Zaměřte se na pravidelné cvičení dolních končetin , dlouhodobé udržení přiměřené tělesné hmotnosti, dodržování pitného režimu a zanechání koření. Pokud neodstraníte rizikové faktory, které jsou základním spouštěcím faktorem rozvoje chronických žilních chorob, budete opakovanými klienty žilní chirurgie, dermatologie a center pro léčbu bolesti. Pro snížení výskytu otoků nohou je potřeba zvýšit cirkulaci krve. Pomalý krevní oběh dává otokům lepší šanci.

Terapeutické masážní vložky FLUID prokazatelně zvyšují průtok krve v dolních končetinách až o 54%, číst více.  

 

Úleva

Otoky nohou lze obvykle zvládnout domácí péčí. Krátké procházky a jednoduché protahovací pohyby nohou mohou otok zmírnit. Také střídání teplé a studené vody ve sprše, pár minut denně být se zvednutými končetinami, snížení nadváhy a sport – to vše může otokům zabránit.

POZOR!


I když jsou oteklé nohy časté, může být otok příznakem vážnějšího stavu. Osoba musí vyhledat lékařskou pomoc v případě, že společně s otoky nohou přijdou horečky a sníží se močení. Pokud dojde k otokům nohou v těhotenství, měla by žena informovat svého lékaře. Pokud dojde k dušnosti nebo bolesti na hrudi spolu s otoky nohou, neprodleně vyhledejte lékařskou pomoc.

Poradna, články, novinky